فروزان آتش‌زاده شوريده در گفت‌وگو با خبرنگار نظام پرستاري كشور اظهار كرد: بیمارستان‌هایی كه بتوانند خلاقيت پرستاران را احيا و شكوفا كنند، به ميزان قابل توجهی از توسعه، رشد و شكوفايي علمي در حیطه پرستاری استفاده مي‌كنند و به این ترتیب در بعد حاکمیت بالینی موفق‌تر هستند.

 

وي ادامه داد: به هر ميزان كه خلاقيت در پرستار پرورش و تعالي نيابد؛ ركود علمی، آموزشی را بايد براي بیمارستان انتظار داشت.

 

مدير گروه مديريت پرستاري دانشكده پرستاري مامايي شهيدبهشتي گفت: با توجه به رشد روزافزون علم پزشکی و پرستاری، تغییر در الگوی بیماری­ها، افزایش آگاهی جامعه و نیاز به روزآمد شدن علم و ارتقاء توانمندی پرستاران، نياز به شناسايي و پرورش ذهن‌هاي خلاق و آفريننده نيز بيشتر و شديدتر شده است.

 

آتش‌زاده افزود: خلاقيت نه فقط به هوش و تفکر بلکه به شخصيت فرد نيز مربوط مي شود و امروزه، جامعه ما بيش از هر زمان ديگر به افراد هوشمند و خلاق نياز دارد.

 

وي اظهار كرد: امروزه نقش مراقبتی (نقش پرستار) با 7 نقش مراقبتی، آموزشی، مشورتی، رهبری، درمانی، مدافعه و هماهنگ‌کننده جایگزین شده است. براي ایفای این نقش‌ها باید خلاقیت شکوفا شود و به مرحله عمل یعنی نوآوری درآید.

 

مدير گروه مديريت پرستاري دانشكده پرستاري مامايي شهيدبهشتي گفت: برای اینکه پرستار بتواند خلاقیت و نوآوری داشته باشد باید آمادگی خطر کردن، کنجکاوی و جست و جوگری، استقلال اندیشه، پشتکار و پایداری، شهامت، استقلال راي، خودآغازگري، ابتکار، پرسشگري درباره موقعيت‌هاي معماگونه و درگير شدن با امور دشوار را داشته باشد. از همين‌رو باید از  سوی بیمارستان و مسئولان ذی‌ربط این رفتارها  تشویق شود تا پرستار به سمت خلاقیت سوق داده شود.

 

آتش‌زاده تاکید کرد: خلاقيت از مهمترين مسائل در حرفه  پرستاری و مهمترين ويژگي در پرستاران است